Mama's jeugdjaren


Hallo iedereen, mijn naam is Zélie en ik ga een artikel schrijven over hoe mijn moeder haar kindertijd heeft doorgebracht op school en in haar thuissituatie. Ik heb haar negen vragen gesteld over haar schoolleven en hoe het eten bij haar thuis was.


ETEN 

Wanneer ik haar vroeg of er een verschil was in de manier van eten van vroeger en nu, zei ze dat er wel degelijk een verschil is. Namelijk dat ze vroeger niet veel waarde hechtte aan gezond eten, ze aten bijvoorbeeld elke dag spek.

Mijn moeder haar lieveling eten was en nog steeds is gebraad met geplette aardappelen in champignon saus.Ik vroeg of de goederen vroeger veel goedkoper waren dan nu en ze vertelde mij dat alles eigenlijk goedkoper was, ze haalden hun groenten bij de lokale boer of ze kweekten ze zelf, het vlees haalde ze van de slager en het brood bakte ze ook zelf.

Bij mijn mama haar thuis werd elke dag gekookt door haar mama, meestal aten ze dan boerenkorst of hele simpele gerechten. Vroeger werd er veel meer aan landbouw gedaan en vooral voor eigen gebruik maar ze verkochten ook goederen aan mensen in de buurt.


SCHOOL
Toen ik haar vroeg of de schoolregels van vroeger veel verschillen ten opzichte van nu. zei ze dat in mijn opa zijn tijd de leerlingen geslagen werden met een ijzeren stok. Op naar de volgende vraag. Mijn mama ging helemaal niet graag naar school maar ze ging naar school omdat ze moest van haar ouders.

  De scholen waren vroeger niet verspreidt, toch niet inde school waar mijn mama zat maar er waren wel scholen waar enkel meisjes of enkel jongens zaten. Mijn mama was een super stoute leerling, ze spijbelde regelmatig en praatte altijd in de les. Tijdens de speeltijden speelden mama en haar vriendinnen vooral tikkertje, verstoppertjes, knikkeren, hink-spelletjes en nog veel meer 

Voila, nu weten jullie hoe mijn mama haar kinder-en jeugdjaren heeft doorgebracht. Soms zou ik oprecht eens honderd jaar terug in de tijd willen reizen om te leven hoe het vroeger was.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De prinsen van Elior

english interview